Menu

Dieta w ciąży

Odpowiednia dieta w ciąży to podstawa zdrowia i dobrego samopoczucia zarówno dla Ciebie, jak i Twojego dziecka, gdyż już od pierwszego dnia Twój organizm mobilizuje się, aby móc zaspokoić Wasze potrzeby. Tutaj znajdziesz rady i wskazówki dotyczące odżywiania w ciąży.

Zdrowa dieta w ciąży

Twoje ciało musi w czasie ciąży wykonać ogromną pracę. Zwiększa się objętość krwi, a podwyższony poziom estrogenów powoduje rozszerzenie naczyń krwionośnych. Serce pracuje ze wzmożoną siłą, aby układ krążenia pozostał w równowadze. Poprzez odpowiednią dietę możesz wspomóc swój organizm.

dieta w ciąży - dbaj o to

Dbaj o to, aby w czasie ciąży wypijać przynajmniej 2,5 litra płynów dziennie. Bez tego Twoja dieta w ciąży nie będzie optymalna. Więcej na ten temat możesz przeczytać w naszym artykule: Co pić będąc w ciąży?

Dieta w ciąży - dobra rada

Zjadaj regularnie posiłki. Unikaj głodówek i przejadania się. Najlepsza metoda to jedzenie w regularnych odstępach czasu. Na tym polega prawidłowa dieta w ciąży. Ciąża to nie czas na odchudzanie.

dieta w ciąży - to ci pomoże

Zdrowa dieta w ciąży jest zróżnicowana. Jedz mniej tłuszczu i więcej węglowodanów oraz białka. Dostarczaj organizmowi wystarczającą ilość mikroelementów, takich jak kwas  foliowy, żelazo, wapń i magnez.

Dieta w ciąży - na to zwróc uwagę

Wolno Ci także czasem zgrzeszyć. Kto jest dla siebie zbyt surowy, nie będzie mógł się cieszyć czasem oczekiwania na dziecko. Ustal dzienny lub tygodniowy limit słodyczy, aby wszystko było pod kontrolą.

Przewodnik: dieta w ciąży

Składniki pokarmowe w ciąży

Składniki pokarmowe w ciąży

Dobre węglowodany, tłuszcze i białka - ich prawidłową ilością powinna charakteryzować się dieta w ciąży. Jednak Twój organizm potrzebuje także innych składników pokarmowych, takich jak witaminy i minerały.

10 niedozwolonych potraw

10 niedozwolonych potraw

Tych składników nie powinna zawierać Twoja dieta w ciąży. Oprócz powszechnie znanych , których powinnaś unikać, takich jak alkohol czy surowa ryba, jest jeszcze kilka smakołyków, które w ciąży powinny stać się tabu.

O zachciankach i wilczym głodzie

O zachciankach i wilczym głodzie

Śledź z dżemem czy lody z kiszoną kapustą - czy Twoja dieta w ciąży na tym nie ucierpi? Czy nietypowe połączenia smakowe w ciąży to tylko stereotyp? Niekoniecznie. Dowiedz się, jak sobie z tym radzić.

Przyrost wagi w ciąży

Przyrost wagi w ciąży

To, ile przytyjesz w ciąży zależy przede wszystkim od Twojej wagi i wzrostu, ale także od tego, jaka jest Twoja dieta w ciąży. Średni przyrost wagi to 14 kilogramów w czasie całej ciąży. Dowiedz się więcej.

Co można jeść w ciąży?

Co można jeść w ciąży?

Prawidłowa i odpowiednio zbilansowana dieta w ciąży to podstawa zdrowia, bezpieczeństwa i dobrego samopoczucia. Z tego artykułu dowiesz się, jak powinnaś się odżywiać, aby czuć się komfortowo.

Kwas foliowy i inne składniki a dieta w ciąży

Podczas wizyty kontrolnej stwierdzono u Ciebie niedobór niektórych składników odżywczych? Tutaj przeczytasz o najczęstszych nieprawidłowościach i dowiesz się, jak im zaradzić. Zanim podejmiesz jednak jakiekolwiek kroki, skonsultuj się koniecznie z lekarzem.

Kwas foliowy

Kwas foliowy

Zapotrzebowanie na kwas foliowy w ciąży wzrasta, gdyż Twoje dziecko potrzebuje go do rozwoju kości i organów wewnętrznych. W tym wypadku sama dieta w ciąży nie wystarcza. Nierzadko zaleca się suplementację.

Jod a dieta w ciąży

Jod a dieta w ciąży

W czasie ciąży jod jest szczególnie ważny dla matki i dziecka. Dowiedz się, jaki wpływ ma jod na rozwój dziecka oraz jak najlepiej pokryć dzienne zapotrzebowanie na ten składnik.

Magnez

Magnez

Problem niedoboru magnezu w ciąży dotyczy wielu kobiet, zwłaszcza w drugiej połowie ciąży. Dowiedz się, jaką rolę odgrywa magnez w ciąży i jak zapewnić odpowiedni poziom tego pierwiastka w organizmie.

Żelazo

Żelazo

Zapotrzebowanie na żelazo wzrasta w ciąży dwukrotnie i jest przez to jedną z najczęstszych przyczyn niedoborów składników pokarmowych. Dowiedz się więcej o jego roli w ciąży.

Witamina D

Witamina D

Witamina D wspiera razem z innymi składnikami odżywczymi prawidłowy wzrost i rozwój Twojego dziecka. Tutaj dowiesz się, jak pokryć dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę.

Kwasy omega-3

Kwasy omega-3

Niezbędnie nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) to niezbędny składnik wspomagający zdrowie i komfort zarówno dla kobiety ciężarnej, jak i znajdującego się w jej łonie dziecka. Dowiedz się więcej na ten temat.

Wegetariańska dieta w ciąży

Tłuszcze i białko zwierzęce są ważne dla prawidłowego rozwoju mózgu Twojego dziecka. Wegetariańska dieta w ciąży także powinna ich dostarczać. Przy wegetariańskim sposobie żywienia niedoborom tych składników można zapobiegać sięgając po produkty mleczne, witaminę B12, wapń, białko roślinne i żelazo.

Wegańska dieta w ciąży natomiast nie jest w stanie zapewnić dziecku wszystkich składników odżywczych, których potrzebuje. Lekarze i położne odradzają zatem ten sposób żywienia w ciąży.