Menu

Jaki jest prawidłowy przyrost wagi w czasie ciąży?

W czasie ciąży przyrost wagi nie omija żadnej kobiety. Składa się na to waga dziecka i wiele innych czynników. Jak dużo przytyjesz, zależy od wagi, jaką miałaś przed zajściem w ciążę oraz Twojego wzrostu. Jako w granicach normy przyjmuje się wartości od 10 do 16 kilogramów.

Skąd się biorą nowe kilogramy

To całkiem normalne, że w czasie ciąży wyraźnie przybierasz na wadze. Twoje ciało zmienia się, żeby Twojemu dziecku było w nim dobrze. Przyrost wagi ma jednak u każdej kobiety ciężarnej inny przebieg. Zależy to między innymi od Twojej postury, wzrostu oraz rezerw tkanki tłuszczowej, od tego, czy przed zajściem w ciążę byłaś raczej szczupła czy puszysta, od intensywności uprawiania sportu i trybu życia, który prowadziłaś. Te wszystkie czynniki mają taki sam wpływ na to, ile przytujesz podczas ciąży, jak i Twoje zachowania żywieniowe. Przede wszystkim jednak podstawowymi czynnikami warunkującymi wzrost Twojej wagi są zmiany zachodzące w Twoim organizmie oraz rozwój dziecka. Pod koniec ciąży składają się na ten efekt następujące komponenty:

  • Twoje Maleństwo będzie stanowić pod koniec ciąży około 3 do 4 kilogramów Twojej dodatkowej wagi.
  • Zwiększy się masa mięśniowa macicy – (mięśnie są cięższe niż tkanka tłuszczowa), przez to powiększy się cała macica i będzie ważyć więcej (ok. 1 - 1,5 kg).
  • Do tego dojdzie jeszcze ciężar łożyska i wód płodowych (około 1,5 kg).
  • Twój biust powiększy się wyraźnie i będzie przez to cięższy (o około 400g), co ma związek ze zmianami przygotowującymi Twój organizm do karmienia piersią.
  • Ilość krwi w Twoim organizmie wzrośnie również o około 1,5 kg (między innymi, żeby Twoje dziecko mogło być odpowiednio zaopatrzone w tlen).
  • W czasie ciąży i podczas karmienia będziesz potrzebowała także większych ilości energii, dlatego w Twoim organizmie zgromadzą się rezerwy tkanki tłuszczowej (ok. 2-3 kg).
  • Może także częściej dochodzić do zatrzymania wody w organizmie.

Średnio czternaście kilogramów

W pierwszych trzech miesiącach ciąży widoczna jest tylko lekka tendencja do przyrostu wagi, co oznacza, że nie przytyjesz więcej niż 1,5 kilograma. Jeżeli w tym okresie nękają Cię dodatkowo mdłości to niewykluczone, że możesz nawet stracić na wadze. Już w tej początkowej fazie Twoje biodra będą się powiększać, żeby miednica była odpowiednio przygotowana na poród. Od drugiego trymestru zaczniesz solidnie przybierać na wadze, gdyż Twoje dziecko znajduje się w tym czasie w fazie intensywnego wzrostu. W ostatnich tygodniach, tuż przed terminem porodu prawdopodobnie również nieco przytyjesz.  Jako zdrowy i normalny przyrost wagi w czasie ciąży przyjmuje się około 10 do 16 kilogramów, zależnie od wagi i wzrostu sprzed ciąży. Jeżeli chodzi o tempo przybierania na wadze, to od czwartego miesiąca jest to około 300 g, a od siódmego miesiąca 500 g w ciągu tygodnia. Ale dużo ważniejszy od ilości kilogramów jest przebieg i zmiany Twojej wagi w kolejnych tygodniach ciąży. Z tego powodu Twój lekarz będzie prawdopodobnie kazał Ci stawać na wadze podczas każdej wizyty kontrolnej.

Zależnie od BMI

To, czy przytyjesz dużo, czy mało zależy w dużej mierze od Twojej wagi i wzrostu. Pomocne przy tym może być obliczenie Twojego indeksu masy ciała (BMI), dzięki któremu możesz jednocześnie uwzględnić oba te parametry. Aby to zrobić przejdź po prostu do naszego BMI-Kalkulatora. Jako wagę wyjściową przyjmij Twój ciężar ciała sprzed ciąży. Twój „akceptowalny” wzrost wagi będzie się kształtował następująco, w zależności od tego, jakie miałaś BMI przed zajściem w ciążę:

BMI Wartość BMI Przyrost wagi
Niskie ≤ 19,8 12,5 - 18 kg
Normalne 19,8-26 11,5 – 16 kg
Wysokie 26-29 7,0 – 11,5 kg
Bardzo wysokie ponad 29 Nie więcej niż 6 kg

Ryzyko przy nadwadze i niedowadze

Niedowaga: Przy niedostatecznym przyroście wagi bądź w przypadku dużej niedowagi istnieje ryzyko przedwczesnego porodu. Twoje dziecko może mieć także zaniżoną masę ciała i przez to trudniejszy start. Niskie BMI nie pozostaje również dla Ciebie bez konsekwencji. Istnieje bowiem ryzyko anemii (niedokrwistość, niedobór hemogolbiny i erytrocytów). Jeśli zatem Twoje BMI było przed zajściem w ciążę poniżej 18, powinnaś zwrócić szczególną uwagę na prawidłowy sposób żywienia. Spadek wagi i wymarzona figura nie należą do kwestii, którymi teraz powinnaś zaprzątać sobie głowę.

Nadwaga podnosi ryzyko nadciśnienia, cukrzycy ciążowej, a nawet w najgorszym wypadku zatrucia ciążowego (gestozy). Za wysoka masa ciała może przyczynić się także do utrudnień podczas porodu. Przy nadwadze lub otyłości nie powinnaś jednak w żadnym wypadku stosować diet odchudzających. Kiedy chudniesz, przyjmujesz także automatycznie mniej cennych składników odżywczych, których Twoje dziecko bardzo potrzebuje. Powinnaś zatem skoncentrować się na wzorowym wręcz żywieniu. Jeśli chodzisz regularnie na badania kontrolne i kontrolujesz swoją wagę, to jesteś na właściwej drodze. I pamiętaj: kobiety ciężarne powinny

jeść za dwóch, ale niekoniecznie podwójną porcję. Jeśli mimo to masz pytania i wątpliwości dotyczące Twojej masy ciała, to zawsze możesz skonsultować je z Twoim lekarzem lub położną, bądź zapytać o poradę dietetyka.

Niezależnie od tego, czy masz prawidłową wagę bądź ważysz zbyt dużo albo za mało – zrównoważona dieta bogata we wszystkie składniki odżywcze to bardzo ważny czynnik zarówno podczas ciąży, jak i karmienia. Cenne porady i wskazówki na ten temat znajdziesz w zakładce: Dieta w ciąży.

Komentarze