Menu

35 tydzień ciąży

Pod koniec 35 tygodnia ciąży Twoje dziecko byłoby w stanie samodzielnie oddychać, jeśli miałoby dojść do przedwczesnego porodu. Również układ trawienny i centralny układ nerwowy są już w pełni wykształcone. Teraz Twoje dziecko jest już w pełni samodzielne.

35 tydzień ciąży: rozwój Twojego dziecka.

Pod koniec ciąży płuca Twojego dziecka, które mierzy już około 45 centymetrów i waży 2 500 gramów, są już w pełni wykształcone. Jeżeli doszłoby do przedwczesnego porodu, to maleństwo będzie już w stanie oddychać samodzielnie. W 99% przypadków intensywna opieka medyczna nie będzie potrzebna. Układ pokarmowy i nerwowy są także prawie w pełni rozwinięte. U chłopców jądra opuszczają wnętrze brzucha i wędrują w kierunku moszny. Bywają jednak wyjątki. U niektórych męskich noworodków jądra nie zstąpiły jeszcze do moszny. W większości przypadków dziecko „nadrabia zaległości” najpóźniej do szóstego miesiąca po porodzie. Aby wzmocnić się przed porodem Twój maluszek zwiększy swoją wagę w kolejnych pięciu tygodniach o około 1 000 g. Jego układ odpornościowy pracuje teraz niezależnie od Twojego.

Twoje ciało w 35 tygodniu ciąży

Jedzenie staje się ciężkostrawne, a w Twoim żołądku nie ma za wiele miejsca. Od około 35 tygodnia ciąży może spadać Twój apetyt. Aby mimo to zapewnić organizmowi odpowiednią dawkę energii, staraj się jeść kilka mniejszych porcji w mniej więcej równych odstępach czasowych. W ten sposób zapobiegniesz także wystąpieniu zgagi. Objętość Twojej krwi osiągnęła w tym momencie wartość maksymalną, jaką można osiągnąć w czasie ciąży. Twój układ krążenia pracuje na najwyższych obrotach, a Ty nosisz „w sobie” bardzo wiele. Nic więc dziwnego, że w 35 tygodniu ciąży zwykła wyprawa do supermarketu może być nie lada wyzwaniem. Tylko spokojnie, nie musisz pędzić. Poświęć na codzienne obowiązki tyle czasu, ile potrzebujesz i nie rób niczego na siłę. Wszystko inne może bowiem powodować frustrację i brak oddechu. Czasem także rwa kulszowa może powodować utrudnienia.

35 tydzień ciąży ze strony medycznej

Rwa kulszowa

Rwa kulszowa

Jeśli Twoje dziecko uciska na nerw kulszowy, może objawiać się to rwącym bólem od pośladka do tylniej części uda. Przy nagłym bólu podczas stania bądź w ruchu powinnaś natychmiast odciążyć kręgosłup i oprzeć się na przykład o stół potrząsając nogą i pośladkiem.

Bóle pleców i dyskopatia

Bóle pleców i dyskopatia

Za fakt, że u 30% kobiet ciężarnych występują bóle pleców, odpowiedzialna jest relaksyna. Hormon powoduje rozluźnienie więzadeł spajających kręgosłup. Poza tym Twoje plecy są w czasie ciąży dużo bardziej obciążone. Dyskopatia to rzadki przypadek. Stosując się do niektórych wskazówek będziesz mogła zmniejszyć ból pleców.

Zespół niespokojnych nóg

Zespół niespokojnych nóg

Zespół niespokojnych nóg występuje w czasie ciąży u około 10 do 30% kobiet. Powstaje przy tym nieprzyjemny palący bądź rwący ból, brak czucia bądź mrowienie w nogach. Dolegliwości dają o sobie znać tylko wtedy, gdy nogi są w stanie spoczynku. Konsekwencją są zaburzenia snu. Dolegliwości można złagodzić jedynie poprzez ruch. W ciężkich przypadkach mogą także pomóc niektóre leki. Ich zażycie musi być jednak dobrze przemyślane, gdyż praktycznie wszystkie środki, które stosowane są w leczeniu zespołu niespokojnych nóg, są niedozwolone w czasie ciąży. Nieprzyjemne objawy znikają najczęściej w pierwszych tygodniach po porodzie.

Wskazówki i rady na 35 tydzień ciąży

Poród coraz bliżej

Poród coraz bliżej

W tym momencie nie zostało już aż tak wiele czasu do porodu. Warto w tym czasie dbać w dalszym ciągu o wystarczającą ilość spokoju i relaksu, aby móc w pełni cieszyć się czasem ciąży.

Herbatka z liści malin

Herbatka z liści malin

W ramach przygotowania do porodu możesz także wypijać dziennie dwie do trzech filiżanek herbaty z liści malin, która sprawia, że niektóre tkanki stają się miękksze i bardziej odprężone.

Gimnastyka przyniesie ulgę plecom

Gimnastyka przyniesie ulgę plecom

Wykonuj codziennie koci grzbiet. To ćwiczenie pomaga odprężyć plecy. Przyjmij pozycję na czworaka i unieś tułów oraz plecy do góry. Oddychaj spokojnie i wypchnij plecy do góry tak daleko, jak to tylko możliwe, jednocześnie skłaniając podbródek w kierunku klatki piersiowej. Pozwól się także od czasu do czasu pomasować. To powinno nieco uśmierzyć ból.

Komentarze