Menu

Rozwój: 22. - 24. miesiąc życia

W artykule opisujemy 22. - 24. miesiąc życia dziecka oraz jego rozwój w tym okresie. Maluch wykazuje bowiem wtedy energię nie do pohamowania, jeśli chodzi o to, co nowego może odkryć Twoje dziecko. Jego zdolności umysłowe pozwalają mu już porządkować rzeczy według kolorów, a także określać siebie własnym imieniem.

Chodzenie i motoryka: duże zapotrzebowanie na sen

Wraz z rosnącą potrzebą ruchu i nowymi możliwościami zabawy zwiększa się także zapotrzebowanie dziecka na sen. Maluch potrafi już przespać całą noc bez potrzeby bycia karmionym. Śpi także we własnym łóżeczku. Nie oznacza to jednak, że chętnie kładzie się wieczorem. Wręcz przeciwnie: wielu malców jest nadzwyczaj pomysłowych, jeśli chodzi o wymyślanie powodów, aby nie musieć iść spać. Zadbaj o to, aby dziecko odnalazło własny rytm i funkcjonowało zgodnie z nim. Spokojny sen jest niezwykle ważny dla małych rozrabiaków.

Kamienie milowe: chodzenie i motoryka

22. - 24. miesiąc: większość dzieci potrafi:

- skakać
- wchodzić po schodach i przytrzymywać się poręczy
- wdrapywać się na krzesła

22. - 24. miesiąc: połowa dzieci potrafi:

- wymijać przeszkody podczas biegu
- zbudować z klocków wysoką wieżę

22. - 24. miesiąc: niektóre dzieci potrafią:

- samodzielnie się ubierać
- z pomocą dorosłego umyć zęby

Podobne artykuły

Mowa i rozumienie: znaczne poszerzenie słownictwa

Po ukończeniu przez dziecko półtora roku, kiedy to malec posługuje się około 50-cioma słowami, w kolejnych miesiącach następuje gwałtowne poszerzanie jego słownictwa. Maluch dużo szybciej przyswaja nowe słówka, a do końca drugiego roku życia opanowuje ich około 200.

Kamienie milowe: mowa i rozumienie

22. - 24. miesiąc: większość dzieci potrafi:

- budować trójwyrazowe wypowiedzi
- zna około 200 słów

22. - 24. miesiąc: połowa dzieci:

- potrafi nazwać wiele części ciała
- śpiewa proste melodie
- zaczyna mówić o sobie samych, np. co im się podoba, co im smakuje itp.

22. - 24. miesiąc: niektóre dzieci:

- zaczynają zadawać pytania “dlaczego?”
- używają pojęć abstrakcyjnych, tj. “później”, “rozumieć”

Odżywianie: różnorodność smaków

Już od urodzenia dziecko odróżnia podstawowe smaki - kwaśny, gorzki i słodki. Naturalnie ten ostatni najbardziej mu smakuje, gdyż przypomina znajomy smak mleka matki i wód płodowych. Z kolei gdy maluch poczuje coś kwaśnego lub gorzkiego, krzywi od razu buzię. Z upływem czasu upodobania smakowe zmieniają się jednak, a także stają się bardziej zróżnicowane. Odpowiedzialne za to są zmiany dotyczące układu trawienia i przemiany materii. W drugim roku życia większości dzieci smakuje zarówno posolona potrawa, jak i lekko kwaśny sok owocowy.

U każdego dziecka zmiany te przebiegają w różny sposób. Niektóre maluchy chcą spróbować wszystkiego, inne nie są chętne, by odkrywać nowe smaki. Nic dziwnego - dzieci mają bardziej wrażliwy zmysł smaku niż dorośli i są bardziej wrażliwe na przyprawione potrwawy niż mama czy tata. Dlatego wskazane jest, abyś wspierała rozwój smaku u dziecka. Powinnaś dać mu możliwość próbowania różnych produktów spożywczych i potraw. Zobaczysz: Twój maluch nie oprze się zróżnicowanemu menu! Szczególnie ważne jest, abyś dostarczała dziecku odpowiedniej ilości płynów. Niektóre maluchy nie sygnalizują od razu, że są spragnione, nie czują tego wcale lub w zabawie całkowicie o tym zapominają. Dlatego regularnie powinnaś dawać dziecku coś do picia, aby jego zapotrzebowanie na płyny było pokrywane.

Lepsze zdolności manualne

22. - 24. miesiąc to czas, w którym dziecko sięga chętnie po papier i kredki oraz rozwija swoją kreatywność. Nie jest istotne, aby zawsze rysowało coś znajomego, lub aby dało się rozpoznać, co to przedstawia rysunek. Chodzi o to, aby rozwijać wyobraźnię i traktować rysowanie jako kreatywne przeżycie. Przy okazji rozwijają się zdolności manualne dziecka, któremu będzie łatwiej kontrolować ruchy oraz je doskonalić.

Kamienie milowe: zabawa

22. - 24. miesiąc: większość dzieci:

- potrafi bawić się samodzielnie przez 10-15 minut
- bawi się samemu chętniej niż z innymi dziećmi
- umie wcielać się w proste role

22. - 24. miesiąc: połowa dzieci:

- chce bawić się z innymi dziećmi
- układa proste puzzle

22. - 24. miesiąc: niektóre dzieci:

- lubią zabawki do uderzania
- lubią łamanki językowe oraz gry liczbowe

Autor: