Menu

Odpoczynek dzieci - praktyczne wskazówki

Odpoczynek jest ważny zwłaszcza dla dzieci w wieku szkolnym. Mózg potrzebuje bowiem faz odprężenia, aby przetworzyć nowo poznane informacje. Przedstawiliśmy dla Ciebie kilka interesujących informacji o tym, jak powinien wyglądać odpoczynek dzieci. W tym artykule znajdziesz także ciekawe ćwiczenia odprężające.

Odpoczynek dla zestresowanych dzieci

Poprzez coraz bardziej rosnące wymagania i oczekiwania wobec dzieci, a także nieograniczoną ilość impulsów, wiele dzieci w wieku szkolnym ma obecnie problemy z radzeniem sobie ze stresem. Badania przeprowadzonew listopadzie roku 2012 przez niemiecki instytut Prosoz wśród dzieci uczęszczających do szkół podstawowych wykazały, że około jedna trzecia drugo- i trzecioklasistów boi się szkoły i zadań domowych. Około połowa życzyłaby sobie, aby relaks i odpoczynek trwały dłużej w ciągu dnia.

Jeżeli człowiek nastawiony jest na wiele bodźców stymulujących, wzrasta ciśnienie krwi, zwiększa się częstotliwość uderzeń serca i zdolność koncentracji. Jeżeli jednak stan taki trwa zbyt długo, może to być zbyt obciążające dla dziecka. Na dłuższą metę dziecko może mieć problem z odreagowaniem nadmiaru wrażeń. Dlatego właśnie tak ważny jest odpoczynek. Jeśli dzieci zbyt długo narażone są na stres, może mieć to poważniejsze konsekwencje:

Podobne artykuły

  • kłopoty ze snem
  • niepokój ruchowy
  • problemy ze skupieniem uwagi
  • brak apetytu
  • bóle głowy
  • bóle brzucha
  • kłopoty z koncentracją
  • napady strachu
  • spadek osiągnięć w szkole

Odpoczynek dzieci jako pomoc w nauce

Odpoczynek jest zatem dla dzieci w wieku szkolnym wręcz niezbędny. Bowiem nie tylko wegetatywny system nerwowy, który w naszym organizmie reguluje takie procesy jak krążenie, oddychanie czy ciśnienie krwi, potrzebuje od czasu do czasu przerwy. Mózgowi również należy się odpoczynek. Obecnie przypuszcza się, że nowo poznane wiadomości są przyswajane i systematyzowane w mózgu właśnie podczas snu. Jeśli ten odpoczynek nie występuje u dziecka w wystarczającej ilości, może się zdarzyć, że dziecko będzie miało problemy z zapamiętaniem niektórych informacji. Naukowcom udało się stwierdzić, że mózg dzieci w ich wolnym czasie (gdy są aktywne) jest nawet jeszcze aktywniejszy niż w czasie lekcji. Ważne jest zatem, aby odpoczynek oznaczał dla dziecka także relaks i odprężenie. Dlatego właśnie ferie i wolne popołudnia są dla uczniów tak istotne. Dobrze, aby dziecko miało choć chwilę, przy której nie musi zaglądać do podręczników.

Odpoczynek i ćwiczenia odprężające dla dzieci

Regularny odpoczynek czyni dzieci bardziej zrównoważonymi i optymistyczniejszymi, ponieważ znają one sposoby, jak radzić sobie w sytuacjach stresowych. Odpoczynek to czas na regenerację ciała i ducha. Bicie serca nieco zwalnia i staje się bardziej regularne, oddech uspokaja się, a napięcie mięśni stopniowo się zmniejsza. Poszczególne ćwiczenia będziecie mogli wypróbować razem z dzieckiem w domu, aby jeszcze łatwiej można było się odprężyć:

  • Ćwiczenia oddechowe jako odpoczynek dla dzieci: Twoje dziecko bierze głęboki wdech, a następnie wypuszcza powoli powietrze z ust sycząc cichutko. Lub bierze głęboki wdech, liczy w myślach powoli do trzech i wypuszcza powietrze. Wszystkie te ćwiczenia powinny być wykonane najwyżej trzy do czterech razy w jednej serii. W przeciwnym razie może się przydarzyć, że dziecku będzie kręciło się w głowie.
  • Masaż jako odpoczynek i relaks dla dzieci: Możecie pobawić się na przykład w “pieczenie pizzy”. Niech Twoje dziecko położy się wygodnie, a Ty będziesz najpierw “ugniatać” plecy dziecka jak ciasto drożdżowe, następnie możesz zastosować dodatki w postaci różnych stylów masażu. Możesz także po prostu pogłaskać dziecko, gdyż taka pełna miłości bliskość działa także jak odpoczynek.
  • Historia pomagająca się odprężyć: Niech dziecko położy się i zamknie oczy, a Ty opowiedz mu jakąś odprężającą historię, na przykład: “Wyobraź sobie, że leżysz na łące pełnej kwiatów, jesteś całkowicie odprężony. Słońce świeci i ogrzewa Cię przyjemnie. Możesz poczuć zapach trawy i słuchać śpiewu ptaków...”
  • Progresywna relaksacja mięśni: przy tej technice dzieci powinny poznać odprężenie całkiem świadomie jako przeciwieństwo napięcia. Twoje dziecko kładzie się na plecach, na Twoje polecenie napina poszczególne mięśnie, a następnie je rozluźnia. Może na przykład zaciskać pięści, unosić ramiona, ściskać pośladki, marszczyć czoło czy wciągać brzuch. Napięcie powinno być utrzymane przez chwilę, a potem niech nastąpi rozluźnienie. W ten sposób będziecie mogli przejść małą podróż przez całe ciało.

Odpoczynek zintegrowany z programem dnia

Niektóre ćwiczenia będziesz mogła wykonywać także z dzieckiem będąc w trasie, jeśli spostrzeżesz, że potrzebne mu jest odprężenie. Spróbujcie ustalić pewne stałe rytuały na odpoczynek i odprężenie. Może to być na przykład krótkie przytulanie przed pójściem spać albo gdy dziecko wróci ze szkoły. Odpoczynek trwający 10 do 15 minut dziennie wystarczy. Dbaj o to, aby maluch robił sobie przerwy w regularnych odstępach czasowych lub po prostu, gdy zdaje się ich potrzebować. Spróbuj także zredukować stres w domu do minimum. W ten sposób będziesz mogła całkiem spokojnie zintegrować odpoczynek z codziennością.

Dzieci powinny poznawać techniki relaksacyjne tak wcześnie, jak to tylko możliwe, na przykład w formie masażu niemowląt. Jeżeli rozpoczniesz dopiero później, powinnaś zwrócić uwagę, aby przy wykonywaniu ćwiczeń nie wywierać nacisku na dziecko i aby wprowadzać je w te czynności stopniowo i ostrożnie. Najważniejsze jest jednak, aby Twoje dzieci wiedziały, że odpoczynek jest obecny także w Twoim życiu. Jeżeli jesteś ciągle zestresowana i nigdy nie robisz przerw, Twoje dziecko może bardzo szybko zacząć Cię naśladować.