Menu

Odpoczynek w połogu – jak zrelaksować się po porodzie?

Przyjście Twojego dziecka na świat jest ukoronowaniem ciąży. Jednak w połogu powinnaś oprócz czasu spędzonego z dzieckiem wygospodarować także coś dla siebie. Odpoczynek w połogu jest niezwykle ważny, gdyż właściwa regeneracja po porodzie da Ci mnóstwo sił i zapału do dalszego realizowania się w roli matki.

Po 9 miesiącach ciąży i wyczerpującym porodzie wreszcie możesz zadbać o siebie  i zrelaskować się. Większość świeżo upieczonych mam czuje się świetnie już kilka dni po porodzie. Organizm potrzebuje jednak więcej czasu na regenerację i przestawienie się z powrotem ze zmian, które zaszły w nim podczas ciąży. W końcu nagle zrobiłaś się około 7 kilo lżejsza.

Połóg

Połóg to okres po porodzie trwający srednio 6-8 tygodni. W połogu ciało kobiety goi się, cofają się także zmiany, jakie zaszły w jej organizmie podczas ciaży i porodu. Połóg można podzielić na dwa okresy: połóg wczesny i późny.

Podobne artykuły

Odpoczynek w połogu wczesnym

Pierwszych 14 dni po porodzie określa się mianem wczesnego połogu. W tych pierwszych dwóch tygodniach możesz sobie pozwolić na królewskie traktowanie. Poza karmieniem i przewijaniem Twojego maleństwa oraz dbaniem o siebie nie powinnaś zajmować się ani przejmować niczym innym. W pierwszych dniach połogu Twoja położna będzie przychodziła, aby sprawdzić, czy z dzieckiem wszystko w porządku. Jeśli będzie trzeba, będzie Was odwiedzała i dłużej. Jednak świeżo upieczone mamy preferują zazwyczaj, aby w połogu był przy nich także ktoś znajomy - partner, mama, przyjaciólka lub siostra. Oni mogą zająć się czynnościami niezwiązanymi z noworodkiem, jak np. gotowaniem czy sprzątaniem, podczas gdy Ty całkowicie możesz poświęcić się swojemu szkrabowi. W ramach możliwościu Twój partner także powinien spędzać z Tobą i dzieckiem jak najwięcej czasu.

Odwiedziny w połogu są bardzo miłe, ale...

Po porodzie rodzina i znajomi z pewnością będą bardzo chcieli zobaczyć Twoje śliczne maleństwo. To bardzo miłe z ich strony, jednak zazwyczaj oznacza to dla Ciebie jedynie dodtakowy stres. Zaplanuj wizyty na poźniejszy okres połogu, kiedy już sama zaklimatyzujesz się w nowej sytuacji. Jeśli jednak wizyty w połogu Ci nie przeszkadzają, poproś odwiedzających, aby przygotowali Ci coś praktycznego zamiast kupować kwiaty i bombonierki. Może Twoja koleżanka robi pyszny quiche lub piecze nieziemskie ciasto? A może Twoja siostra może zrobić dla Ciebie zakupy lub pomóc Ci w sprzątaniu? Połącz przyjemne z pożytecznym. W połogu nie możesz dźwigać i przemęczać się, dlatego odciążenie Cię z wykonywania obowiązków domowych może być nieocenione.

Odpoczynek w połogu późnym

Późnym połogiem nazywamy okres od 15 dnia do mniej więcej 8 tygodnia po porodzie. W tym okresie Twoje ciało przestawia się na stary rytm. Macica obkurcza się, odchody połogowe nie są już tak obfite, aż w końcu w ogóle ustają. W połogu późnym możesz rozpocząć uprawianie gimnastyki poporodowej. Duży wysiłek fizyczny jest jednak wciąż zakazany. Pod koniec połogu powinnaś zgłosić się także na badania do lekarza lub położnej, aby mieć pewność, że wszystko goi się poprawnie.

W połogu potrzebujesz spokoju!

W połogu zarówno ciało, jak i dusza muszą się odpowiednio zregenerować, dlatego znajdź chwilkę czasu tylko dla siebie. Twoja rodzina i znajomi z pewnością zrozumieją, jeśli zrobisz sobie dzień wolny od wszelkich telefonów i odwiedzin.


Jeśli chciałabyś dowiedzieć się, jakie inne zmiany zachodzą w Twoim ciele w połogu, kliknij tutaj. Pamiętaj, że odpowiednia regeneracja w połogu da Ci dużo sił, aby zająć się dzieckiem i jak najlepiej wykorzystywać czas z nim spędzony.