Menu

Duza ilosc testosteronu u kobiety...

Szukalam informacji na ten temat ale nic nie znalazlam co mogla bym wiedziec...
Moja kuzynka byla na badaniach i wyszlo ze ma bardzo wysoki poziom testosteronu ( ona ma okolo 27 lat)...

Jaka moze byc przyczyna takiego stanu rzeczy i jakie moga byc skutki ( ona nie ma nadmiernego owlosienia ani nie wypadaja jej wlosy)...

Czy ktoras z was miala taki problem?

Tosia Mamusia
 30342  20

Znajdź pytania na ten sam temat:

Planowanie dziecka Zdrowie zdrowie

Odpowiedzi

Mandarinios Mamusia

Hmmm no ja tylko właśnie słyszałam o tym, że pojawia się wtedy nadmierne owłosienie na twarzy, dekolcie, piersiach czy nogach... Ja niestety mogłam jedynie wygooglować coś więcej :)
Chociaż nazywa się go męskim hormonem, występuje zarówno u mężczyzn, jak i u kobiet.

Jest hormonem sterydowym wytwarzanym przez jajniki i nadnercza. Jego średnie stężenie we krwi kobiet wynosi 25-100 ng/ml. W wieku rozrodczym ilość testosteronu jest u kobiet 10-20-krotnie mniejsza niż u mężczyzn. Po menopauzie zmniejsza się znacznie nie tylko produkcja estrogenów (o około 80%) i progesteronu (blisko o 90%), ale także testosteronu (o 50%). Przy czym obniżanie się poziomu androgenów jest - w przeciwieństwie do spadku estrogenów - stopniowe i długotrwałe. W wyniku spadku stężenia testosteronu pogarsza się samopoczucie, narasta uczucie zmęczenia, zmniejsza się energia i chęć do życia. Zmienia się nastrój, obniża poczucie wartości, występuje depresja. Znacznie zmniejsza się popęd płciowy i zainteresowanie seksem, kobiety trudniej osiągają orgazm.

Hormony leczą Aby zmniejszyć objawy zespołu menopauzalnego i poprawić samopoczucie kobiet, można stosować hormonalną terapię zastępczą (HRT). Zazwyczaj podaje się dwa hormony: estrogeny i progestagen. Chociaż terapia ta przynosi korzyści, jednak 1/3 kobiet rezygnuje po roku z HRT m.in. z powodu powrotu regularnych krwawień z dróg rodnych, niepożądanych objawów (najczęściej bólów piersi) oraz obaw przed rakiem sutka.

Źródło http://www.resmedica.pl/

Tosia Mamusia

no wlasnie tez czytalam te artykuly :(... tylko ja sie zastanawiam czy to jest problem przysadki mozgowej czy tarczycy... czy nie wiem :(... a oni nic nie pisza...

Mandarinios Mamusia

najczęstsze przyczyny

Wzrost androgenów najczęściej wynika ze zwiększonej ich produkcji przez organizm. Głównymi narządami odpowiedzialnymi za ich syntezę są jajniki i nadnercza. Następnie hormony są transportowane do odpowiednich tkanek. Dzieje się tak za pomocą białek, których stężenie może się zmieniać w czasie ciąży, pod wpływem estrogenów, czy hormonów tarczycy. Gdy spada ilość białek odpowiedzialnych za transport androgenów, hormony te mogą szybciej przenikać do tkanek i powodować między innymi szybszy porost włosów.


jajniki

Spośród chorób jajników, za hiperandrogenizację odpowiada najczęściej tak zwany zespół policystycznych jajników. Mogą towarzyszyć mu: brak lub skąpe miesiączki, otyłość i cukrzyca typu drugiego. Przy takich objawach natychmiast należy udać się do lekarza. Zleci on dodatkowe badania hormonalne, wykona USG i po ostatecznym rozpoznaniu rozpisze odpowiednie leczenie.

genetyka

Przyczyną bywa też podłoże genetyczne, określane jako hirsutyzm idiopatyczny. W tym przypadku poziom wszystkich hormonów jest prawidłowy, a zwiększony porost włosów występuje również u innych członków rodziny. Spowodowane jest to najprawdopodobniej przez podwyższoną wrażliwość na stosunkowo niski poziom androgenów.


Stopień owłosienia zależy także od rasy i karnacji. Kobiety o ciemnej cerze częściej zmuszone są do walki z nadmiernym owłosieniem.


nadnercza

Hormonami o działaniu podobnym do androgenów są sterydy, produkowane przez nadnercza. Ich wzrost świadczyć może o tak zwanym zespole Cushinga, kiedy to przyczyna tkwi w guzie nadnerczy, produkującym zbyt dużą ilość sterydów lub przy podawaniu wysokich dawek sterydów w trakcie leczenia innych schorzeń.


Hirsutyzmowi towarzyszą wtedy różowe rozstępy na ciele, trądzik, nadmiar tkanki tłuszczowej, głównie w okolicy karku i tułowia, oraz nadciśnienie tętnicze. Niezwłocznie należy wybrać się do lekarza endokrynologa i poddać się opiece w specjalistycznej poradni.


leki

Przyczyną rzadką, ale często pomijaną, bywają leki, które same w sobie mogą podnosić poziom androgenów bezpośrednio lub pośrednio, poprzez wzrost prolaktyny, prowadząc do silniejszego działania androgennego w organizmie. Należą do nich steroidy anaboliczne powodujące też przyrost masy mięśniowej, niektóre gestageny będące składowymi środków antykoncepcyjnych, leki przeciwpadaczkowe czy przeciwnadciśnieniowe, jak na przykład minoxidil, który stosowany jest obecnie także miejscowo w leczeniu łysienia. W przypadkach, gdy hirsutyzm powstaje pod wpływem działania leków, prowadzona terapia wymaga ponownej oceny z jej ewentualną modyfikacją.


jak się ich pozbyć?

Leczenie hirsutyzmu nie należy do najprostszych. Przede wszystkim należy ustalić przyczynę. W przypadku leczenia zespołu policystycznych jajników, czy zespołu Cushinga, stosowane są najczęściej preparaty hormonalne. Nie powodują one wypadania występujących już w nadmiarze włosów, a jedynie zahamowanie narastania kolejnych. Leczenie trwa od pół roku do kilku lat w zależności od nasilenia objawów pierwotnych.

Źródło: http://chcebycpiekna.pl/

Tosia Mamusia

Mandarinios :D... hihih dobra jestes (klaszcze)

Tosia Mamusia

tez to widzialam :(((...

martus1988 Mamusia

Bo nie ma odp na to czy tarczaca czy przysadka mozgowa odp nie znajdziesz w gazecie , musi Twoja kuzynka wybrac sie do ginekologa endokrynologa lub endokrynologa i on skieruje na badania. Ja przed ciaza leczylam sie bo mialam lub jeszcze

Mandarinios Mamusia

no cóż chciałam pomóc:) mówiłam, ze w tej sytuacji mogę jedynie wygooglować :):):):) a kto nie może?! :P:):):):):) ale tak sobie myślę, że to nie jest wina tarczycy czy przysadki.... tylko problemów z jajnikami lub nadnerczem bo to rpzecież one produkują ten hormon

Tosia Mamusia

no wiem wlasnie jest zapisana na badania za 2 tygodnie... tlyko jest tak zdenerwowana ,ze chciala wiesz czegos wczesniej sie dowiedziec :)... ale mam nadzieje ,ze to nic powaznego :)

Mandarinios Mamusia

no i racja musi iść na badania do lspecjalisty!

martus1988 Mamusia

wysoki poziom testoronu . Musze zbadac sie :) jest to leczenie bromergonem by wyregulowac ten poziom i biorac to regularnie ten poziom wyrownuje sie ale trzeba to brac regulernie i przychodzic na wizyte do lekarza

martus1988 Mamusia

Lekarz ja skieruje ja na wszystkie badania zwiazane z hormonami by je spr czy sa w normie by wyjasnic przyczyne

martus1988 Mamusia

no i jeszcze dlugo trzeba to brac ..... i robic badania co jakis czas by spr jaki jest poziom testosteronu i na tym to polegalo u mnie jak ja chodzilam do lekarza .

Tosia Mamusia

aha Martus czyli wyregulowanie tego nie jest jakies niemozliwe prawda? ... bo chce ja pocieszyc :/... ona chce starac sie o dzidzie

martus1988 Mamusia

Lekarz to po jakim czasie wyreguluje. Ja mialam wszystkie hormonu tarczycy , przysadki i jajnikow spr jak chodzilam do lekarza ginekologo endokrynologa ginekologa. Jedyne co musi robic Twoja kuzynka to chodzic do lekarza i robic to co kaze jej lakarz.

martus1988 Mamusia

Nie straci :) ja jakos urodzilam bez wiedzy lekarza dziecko.... hehehhh zdziwi sie ze zaszlam w ciaze ..... :) i jest zdrowe :) nie ma wad genetycznych :) no i sama tez musze wybrac sie by sie znow kontrolowac jak chce miec rodzenstwo dla mego synka :)

Tosia Mamusia

znalazlam w koncu cos przydatnego!!! ...

Nadmiar testosteronu u kobiet może świadczyć o: przedwczesnym dojrzewaniu płciowym, zespole wielotorbielowych jajników, nadczynności tarczycy i jest często przyczyną hirsutyzmu

Tosia Mamusia

Martus wlansie chodzilo mi o takie slowa pocieszenia :)... bo ona oanikuje a ja nie wiem co powiedziec... dzieki wielkie!!!

martus1988 Mamusia

Naprawde nie musi sie denerwowac Twoja kuzynka :) tylko wazne by sie kontrolowala i zeby lekarz znalazl przyczyne :)(kwiatek)(kwiatek)(kwiatek)

kasia13_archiwum Mamusia

Wyregulowanie jest mozliwe. Sa specjalne tabletki antykoncepcyjne majace rowniez dzialanie antyandrogenne... takie jak np. Diane-35, Valette...

Trzeba je wtedy brac przez jakis czas.

Ale oczywiscie po uprzednim wykonaniu badan...

Na pewno pierwszym lekarzem do ktorego powinna pojsc jest ginekolog, ewentualnie endokrynolog.


Powinno sie poszukac przyczyn takiego stanu rzeczy... a moze ich byc naprawde wiele. I zaleznie od przyczyny taka stosuje sie wtedy terapie.

kasia13_archiwum Mamusia

No wlasnie... tak jak napisala @martus1988... jest wiele roznych mozliwosci leczenia i lekarz na pewno znajdzie te wlasciwa.

Ups, chyba coś nie działa. Prosimy, odśwież stronę lub spróbuj ponownie później.