Menu

Wapń

Dzień doberek, mam takie pytanko które nie daje mi spokoju. Tym razem nie chodzi o moje dziecko tylko o córke mojego brata, otóż Wiktoria ma 4 lata i nie lubi mleka(sery białe, żółte też odpadają). Nie zmuszają jej do picia go więc wogóle nie spożywa mleczka. Codziennie w ramach przekąsek dostaje jogurta danone i serek bakuś. Czy to wystarcza aby zaspokoić jej potrzeby na wapń bo wydaje mi się że to trochę za mało.....jak sądzicie

basia198711
 634  3

Znajdź pytania na ten sam temat:

dziecko

Odpowiedzi

Madzik8889
Na tropie cennego pierwiastka

Dzieci między 4. a 9. r. ż. powinny dziennie dostawać ok. 800 mg wapnia, starsze - do 1200 mg. W ich codziennym menu nie może więc zabraknąć produktów mlecznych. By je urozmaicić, zamiast szklanki mleka czy kakao na śniadanie podawaj dziecku zupy mleczne oraz pasty z jajek i białego sera, a na podwieczorek koktajl ze świeżych lub mrożonych owoców zmiksowanych z jogurtem, mlekiem, kefirem. Źródłem wapnia jest pełnotłusty żółty ser, który ma go zdecydowanie więcej niż ser biały. Pamiętaj też o witaminie D, bo bez niej wapń trudniej się wchłania. Dzieci, którym jej brakuje, są narażone na odwapnienie kości. Posiłki z bogatych w nią tłustych ryb (łososia, makreli, sardynek) czy wątróbki przygotowuj przynajmniej trzy razy w tygodniu. Jeżeli maluch nie przepada za tymi produktami, rozwiązaniem mogą być serki wzbogacone w wapń i witaminę D.

Podawaj dziecku również tran lub witaminę D w dawkach zaleconych przez pediatrę. Stosowanie tych preparatów lekarze polecają nie tylko zimą, tak jak to było dotychczas, ale i latem. Kremy z filtrami chroniącymi przed promieniami UV, którymi podczas wakacji smarujesz dziecko, ograniczają powstawanie witaminy D. Mimo opalania się może jej więc brakować.

Z dziecięcego menu staraj się wyeliminować wędzone ryby, zupy w proszku, gazowane napoje i ciasta z dodatkiem proszku do pieczenia. Zawierają one związki ograniczające wchłanianie wapnia lub zwiększają jego wydalanie.

Niezbędny duet

Komponuj posiłki tak, by znalazły się w nich produkty zawierające wapń i witaminę D. Taki zestaw mają pełnotłuste: mleko (powyżej 2,5 proc. tłuszczu), jogurty, sery, serki topione i z koziego mleka oraz produkty z soi, nasiona słonecznika, migdały, figi, orzeszki ziemne, orzechy laskowe i włoskie.

Wapniowy jadłospis

Zwracaj uwagę na zawartość wapnia w produktach, które podajesz dziecku, np. szklanka mleka ma go ok. 300 mg, plaster żółtego sera - 200 mg, paczka migdałów (100 g) zaś - 240 mg. Na opa kowaniu gotowych serków czy jogurtów powinna być podana informacja o składnikach (i ich ilości) - kupując więc produkty dla dziecka, czytaj etykiety.


tyle znalazłam:)))
Madzik8889
Mleko potrzebne do potraw musi być zastąpione preparatami, które zawierają hydrolizaty kazeiny lub białka serwatkowe, a dla starszych niemowląt - preparaty sojowe. Z mleka sojowego przyrządzany jest ser o nazwie tofu, z którego można robić różne potrawy.

Ser ten jest produktem zdrowym, zasobnym w białko roślinne, nienasycone tłuszcze, wapń, witaminy. Nie zawiera cholesterolu, konserwantów ani glutenu. Mogą więc go jeść dzieci pozostające na diecie bezglutenowej, korzystny jest także dla dorosłych, którzy mają zaleconą dietę niskocholesterolową. W krajach azjatyckich tofu stanowi tradycyjny składnik potraw mięsnych i wegetariańskich.

Wiosenne kotlety z tofu

1/3 kostki tofu, 1 łyżka tartej bułki, 1 łyżka posiekanej zieleniny, 1/2 jajka.

Tofu dobrze odcisnąć, zemleć lub rozetrzeć w miseczce na gładką masę, dodać tartą bułkę, posiekaną zieleninę: natkę pietruszki, koperek, szczypiorek, liście selera, jajko. Wymieszać. Konsystencja masy powinna być taka, by dało się z niej formować kulki wielkości małego pomidora. Jeżeli są przeznaczone dla małego dziecka, włożyć je do niewielkiej ilości wrzącej wody i gotować 10 minut na bardzo małym ogniu, a po ugotowaniu ostrożnie wyjąć łyżką cedzakową.

Kotleciki dla starszych dzieci spłaszczyć i smażyć na oleju -z obu stron - na złoty kolor. Zarówno kotleciki gotowane, jak i smażone polać sosem sojowym i podać z ryżem lub z ziemniakami.

Rosół z lanymi kluseczkami

4 kg chudego mięsa z kurczaka, indyka, królika, cielęciny (może być po kawałku każdego z tych mięs), kawałek marchewki, selera, pietruszki, pora, kapusty włoskiej, 1 jajko, mąka, natka pietruszki.

Mięso starannie umyć, pokroić na mniejsze kawałki i gotować na bardzo małym ogniu, aż będzie zupełnie miękkie. Powstałej piany nie zdejmować, pod koniec gotowania sama opadnie na dno. Włoszczyznę obrać, umyć, rozdrobnić i dodać do rosołu pod koniec gotowania. Gdy i włoszczyzna będzie miękka, wyjąć ją wraz z mięsem. Na gotujący się rosół wlewać cieniutkim strumieniem żółtko lub całe jajko zmieszane z łyżeczką mąki. Pod koniec dodać trochę posiekanego mięsa oraz warzyw startych na grubej tarce. Zamiast lanych kluseczek można podawać chrupki kukurydziane lub kostkę z kaszy manny. Posypać natką.

Zupa koperkowa

200 ml wody, włoszczyzna, 1 łyżeczka masła, 1 jajko, 1 łyżeczka mąki, 2 łyżeczki drobno posiekanego koperku, 4 łyżeczki sproszkowanego mleka dla niemowlat.

Warzywa umyć, obrać, opłukać, zalać wrzącą wodą, ugotować. Wyjąć z wody. Z mąki i jajka przyrządzić ciasto na lane kluski. Na wrzący warzywny wywar wlewać ciasto cienką strużką. Po ugotowaniu dodać masło i koperek. Podawać zaraz po przyrządzeniu. Zamiast z lanymi kluskami zupę można podawać z ryżem ugotowanym na sypko, kostką kaszy z manny lub kaszy krakowskiej.
Remedios
ale wapń to nie tylko mleko i nabiał. ziarna i wiele warzyw są bogate w wapń, jeśli ma zróżnicowaną dietę to nie braknie mu wapnia
Ups, chyba coś nie działa. Prosimy, odśwież stronę lub spróbuj ponownie później.